دبستان غیرانتفاعی پسرانه حضرت ابوالفضل (ع) شعبه 1 اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 استان اصفهان

همراه ما باشید در شبکه های اجتماعی

نکته‌های مهم برای مطالعه‌ی فعال و مفید

-هنگام مطالعه، به چیزی غیر از درس فکر نکنید. (برگه‌ی سفیدی در کنار خود داشته باشید و عوامل مخلی مطالعه‌تان را بنویسید و یک خط قرمز بر روی آن بکشید و هنگام استراحت درباره‌ی این نکات با پدر و مادر خود گفت‌وگو کنید.)
-هنگام مرور درس،‌ قسمت‌های مبهم را مطالعه کنید. (هنگامی که به مطالعه می‌پردازید قسمت‌هایی از کتاب که مبهم هستند با یک علامت تعجب نشان‌دار کرده تا هنگام مرور، چنین مطالبی را بیش‌تر مورد توجه قرار دهید.)
-پس از مرور درس‌ها، تنها به رفع مشکلات درس بپردازید propecia pills buy online. (کافی است قمست‌هایی که در آن یادگیری ناقص دارید شناسایی کرده و با استفاده از مارکر آن‌ها را نشان‌دار کنید تا هنگام مرور به تعداد تمرین و تست بیش‌تری بپردازید تا نیازهای آموزشی‌تان رفع شود.)
-عادت‌های مفید به مطالعه را در خود ایجاد کنید. (با استفاده از تکنیک‌هایی چون تکنیک دو خودکار و تکنیک × و -، سرعت مطالعه را افزایش دهید.)
-از تلفظ کلمات هنگام مطالعه پرهیز کنید. این کار از سرعت شما می‌کاهد.
-تعداد صفحاتی را که در هر ساعت مطالعه می‌کنید ثبت و سپس سعی کنید سرعت مطالعه‌ی خود را متناسب با زمان موجود تنظیم کنید؛ یعنی زمان مطالعه‌ی چند صفحه را در بالای صفحه‌ی کتاب خود ثبت کنید.
-هنگام مطالعه به ویژه در مواقع آزمون‌های برنامه‌ای از مواد غذایی گلوکزدار (شیرینی) بیش‌تر استفاده کنید.
-درس‌های مورد علاقه‌تان را با درس‌هایی که کم‌تر مورد علاقه‌تان هستند همراه کنید.
-اول مطالب را بفهمید و بعد آن را حفظ کنید. (برای این‌که تشخیص دهید که مطالب را فهمیده‌اید به آن‌ها را به چندین صورت ترجمه کنید: به زبان خودتان، به زبان معلم برای دیگران توضیح دهید و به نماد علمی ترجمه کنید.)
-از مطالب مهم خلاصه‌برداری کنید. یکی از نمونه‌های خلاصه‌برداری، نمودارهای درختی است.

ساخت لایه های زمین با خمیر توسط دانش آموزان پایه ی ششم

وقت امتحان، فصل مسأله

اشتباهات متداول فراوانی بین دانش آموزان در خصوص درس خواندن وجود دارد که شب بیداری، مثال بارز آن است. بهترین کار برای دانش آموزان، درس خواندن در روز و خواب به موقع شبانه است. بیداری شبانه برای درس خواندن و خواب تا دم ظهر، روش مناسبی برای درس خواندن نیست.
«امتحانات درسی» نه تنها از نظر آموزشی موضوعی مهم به شمار می رود، بلکه از جنبه های دیگری نیز اهمیت دارد.امتحانات دانش آموزان هر یک از خانواده ها را به اندازه های متفاوتی تحت تأثیر قرار می دهد و گاه حتی به عنوان مهمترین سوژه خانواده در می آید. بررسی موضوع «امتحانات» و ابعاد آن کار ساده ای نیست و متغیرهای متعددی را در این باره می توان مد نظر قرار داد. یکی ازمتغیرهای مؤثر در موضوع امتحانات، مقطع تحصیلی دانش آموزان است.امتحانات در دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و پیش دانشگاهی که مقدمه کنکور است آثار متفاوتی بر جای می گذارد. یک متغیردیگر، تیپ شخصیتی دانش آموز و والدین است. بر اساس تیپ شخصیتی، خانواده ها رفتارهای متفاوتی درباره امتحانات دارند.مسائل انگیزشی نیز متغیری قابل توجه است. به اندازه علاقمندی دانش آموزان به درس و تحصیلات و به میزان پیشرفت تحصیلی آنان، عکس العمل های گوناگونی در خانواده ها دیده می شود.
مدرسه نیز متغیری تأثیرگذار است. قوت و ضعف عملکرد مدارس و انتظارات عوامل آموزشگاهی در نگرش دانش آموز و والدین به امتحانات و همچنین پیشرفت تحصیلی مؤثر است.
متغیر دیگری که می تواند مورد توجه قرار گیرد مسائل اقتصادی خانواده هاست. والدین به میزان توانایی های مالی، ممکن است از راهکارهای متفاوتی برای درس خواندن و امتحانات فرزندشان استفاده کنند. به همین ترتیب از متغیرهای دیگری چون سوابق تحصیلی، عوامل محیطی، نقش معلم و غیره نیز می توان صحبت کرد. هر یک از متغیرهای مورد اشاره، زمینه های زیادی برای بحث و بررسی دارند.
 اما امتحانات آخر سال دانش آموزان، طیف وسیع تری از مسائل را در بر می گیرد چرا که:
1- این امتحانات آخرین فرصت تحصیلی دانش آموزان محسوب می شود.
2- براساس کارنامه این امتحانات در خصوص ادامه روند تحصیلی دانش آموزان تصمیم گیری به عمل می آید.
3-  امتحانات پایانی به ایام تابستان متصل می شود و لذا نتایج آن تا حد زیادی تعیین کننده بر نامه های خانواده برای تابستان است.
4- براساس نگرشی رایج که درست و غلط بودن آن جای بحث دارد، امتحانات پایانی ملاک ارزیابی وضعیت تحصیلی دانش آموز است و نه فقط از نظر صدور کارنامه نهایی، بلکه جنبه های دیگر نیز ملاک قضاوت قرار می گیرد.
با توجه به مسائل عنوان شده تا این قسمت، مناسب تر آن است که موضوع امتحانات پایانی، نه به عنوان موضوعی تک بعدی بلکه به صورت طیفی از مسائل مرتبط مورد عنایت قرار گیرد.

امتحانات
1- برای ایجاد یا تقویت انگیزه درس خواندن در فرزندان به راه هایی متوسل شوید که متناسب با شرایط سنی و فردی اوست. اگر قول و قرار جایزه و پاداش، تعریف و تمجید و یا تهدید و تنبیه در دوره ابتدایی می تواند مؤثر باشد، در دوران راهنمایی و متوسطه باید هر کدام با در نظر گرفتن شرایط خاص به کار برده شوند. ایجاد انگیزه با استفاده از نصیحت و گفت وگوهای طولانی در دوره راهنمایی و به خصوص متوسطه نتایجی معکوس به بار می آورد.

2- هم در روش های انگیزشی و هم در برنامه ریزی برای ایام امتحانات، به شرایط رفتاری فرزندتان توجه داشته باشید. بعضی از دانش آموزان مستقل هستند و توانایی ادامه امور خود را دارند، عده ای نیمه مستقل بوده و نیاز به کمک های جنبی والدین دارند، تعدادی هم یا به عادت و یا به هر دلیل دیگری، حال و حوصله چندانی برای انجام کارهایشان ندارند. در رفتار با کودکان و نوجوانان، باید به میزان استقلال عمل آنان توجه داشت.

3- مراقب جنبه های تنش آفرین رفتارهایتان باشید. والدینی هستند که خواسته یا ناخواسته به هنگام گفت وگو با فرزندشان و یا انجام فعالیت های مدرسه ای، فضایی توأم با تنش و التهاب به وجود آورده و متأسفانه به آثار چنین فضایی توجه نمی کنند. وقتی شما با حالت اضطراب و التهاب وارد ماجرا می شوید مطمئن باشید که احتمال دستیابی به نتیجه کاهش می یابد.

4- فرزند شما هر وضعیتی که داشته باشد اعم از مستقل و نیمه مستقل و بی انگیزه - به میزانی از نظارت نیاز دارد. حتی دانش آموزان مستقل و قوی هم بی نیاز از حمایت و نظارت والدین نیستند. با این تفاوت که آنها اگر از حمایتی منطقی بهره مند شوند پشتوانه روانی بیشتری برای درس خواندن و امتحانات خواهند داشت. در مورد دانش آموزان مستقل باید نظارتی متعادل اعمال شود چرا که دخالت بیش از حد، انگیزه های باقیمانده آنان را تحلیل خواهد برد. برای دانش آموزان بی انگیزه، در شرایط اضطراری تا حدودی سخت گیری توصیه می شود. اما در کنار این سخت گیری باید شرایط و امتیازات تسهیل کننده ای نیز در نظر گرفته شود.

5- علاوه بر رفتارهای تنش زا، بسیاری از والدین رفتارهای غیرمنطقی متنوعی دارند. اعلام وضعیت فوق العاده در خانه به خاطر امتحانات، قطع تماشای تلویزیون، محدود کردن هر نوع برنامه تفریحی، مرور درس ها تا آخرین لحظه و حتی در مسیر خانه تا جلسه امتحان و غیره نمونه هایی از رفتارهای غیر متعارف و نامعقول هستند.

6- در صورت امکان با مطالعه و آگاهی، راهنمای فرزندتان در مورد روش های درس خواندن باشید. بهترین کار برای دانش آموزان، درس خواندن در روز و خواب به موقع شبانه است. مطالعه در حین راه رفتن، دراز کش و لمیده نیز رفتارهای مناسبی برای درس خواندن نیستند. خط کشیدن زیر مطالب کتاب نیز اکثر مواقع به روش غلطی صورت می گیرد. دانش آموزان باید یاد بگیرند که زیر کلمات کلیدی خط بکشند نه آن که از یک صفحه کتاب بیش از ?? درصد را خط خطی کنند.

بازدید از خانه ی مشروطیت توسط کلاس ششمی ها

نکته‌های مهم برای مطالعه‌ی فعال و مفید

 هنگام مطالعه، به چیزی غیر از درس فکر نکنید. (برگه‌ی سفیدی در کنار خود داشته باشید و عوامل مخلی مطالعه‌تان را بنویسید و یک خط قرمز بر روی آن بکشید و هنگام استراحت درباره‌ی این نکات با پدر و مادر خود گفت‌وگو کنید.)
 هنگام مرور درس،‌ قسمت‌های مبهم را مطالعه کنید. (هنگامی که به مطالعه می‌پردازید قسمت‌هایی از کتاب که مبهم هستند با یک علامت تعجب نشان‌دار کرده تا هنگام مرور، چنین مطالبی را بیش‌تر مورد توجه قرار دهید.)
 پس از مرور درس‌ها، تنها به رفع مشکلات درس بپردازید. (کافی است قمست‌هایی که در آن یادگیری ناقص دارید شناسایی کرده و با استفاده از مارکر آن‌ها را نشان‌دار کنید تا هنگام مرور به تعداد تمرین و تست بیش‌تری بپردازید تا نیازهای آموزشی‌تان رفع شود.)
 عادت‌های مفید به مطالعه را در خود ایجاد کنید. (با استفاده از تکنیک‌هایی چون تکنیک دو خودکار و تکنیک × و -، سرعت مطالعه را افزایش دهید.)
 از تلفظ کلمات هنگام مطالعه پرهیز کنید. این کار از سرعت شما می‌کاهد.
 تعداد صفحاتی را که در هر ساعت مطالعه می‌کنید ثبت و سپس سعی کنید سرعت مطالعه‌ی خود را متناسب با زمان موجود تنظیم کنید؛ یعنی زمان مطالعه‌ی چند صفحه را در بالای صفحه‌ی کتاب خود ثبت کنید.
 هنگام مطالعه به ویژه در مواقع آزمون‌های برنامه‌ای از مواد غذایی گلوکزدار (شیرینی) بیش‌تر استفاده کنید.
 درس‌های مورد علاقه‌تان را با درس‌هایی که کم‌تر مورد علاقه‌تان هستند همراه کنید.
 اول مطالب را بفهمید و بعد آن را حفظ کنید. (برای این‌که تشخیص دهید که مطالب را فهمیده‌اید به آن‌ها را به چندین صورت ترجمه کنید: به زبان خودتان، به زبان معلم برای دیگران توضیح دهید و به نماد علمی ترجمه کنید.)
 از مطالب مهم خلاصه‌برداری کنید. یکی از نمونه‌های خلاصه‌برداری، نمودارهای درختی است.

بازدید کلاس دومیها از امامزاده محمد با توجه به درس زیارت و صبحانه در پارک و گشت و گذاری کنار زاینده رود

مهارت های دیکته نویسی

مهارت املا نویسی به معنای توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف، کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آن هاست. دانش آموزان باید به این مهارت دست یابند تا بتوانند به خوبی بین صورت تلفظی کلمات و حروف سازنده آن ها پیوند مناسبی برقرار کنند.
حتما همه شما چون من دیکته های شب را یادتان هست؛ یا پدرسرکار بود و یا مادر مشغول نظافت خانه! هروقت هم دفتر به دست پیش هرکدام می رفتیم تا دیکته اجباری شب را برایمان دیکته کنند دست از پا درازتر به اتاق خود باز می گشتیم و آن وقت کتاب فارسی را باز می کردیم و از روی آن چند سطری به خودمان دیکته می گفتیم! البته چند کلمه ای را هم غلط می نوشتیم که معلم پی به کار اشتباهمان نبرد؟ اما به راستی املا نویسی باید چگونه باشد و هدف از نوشتن دیکته چیست؟ آیا همان دیکته شبی که خودمان می نوشتیم منظور معلم بوده یا فراگیری عمیق کلمات، تقویت حافظه و...

بنابراین، دانش آموزان باید کلمات را:
الف) خوب بشنوند + تشخیص دقیق کلمه + ادراک کلمه(حافظه‌ی شنیداری)

ب) آن‌ها را خوب تشخیص دهند + یادآوری و مجسم ساختن تصویر + بازشناسی کلمه صحیح در ذهن. (حافظه دیداری (بینایی)

ج) آن‌ها را درست بنویسند + نوشتن صحیح حروف سازنده کلمه + بازنویسی کلمه و توالی مناسب آن‌ها. (حافظه‌ی حرکتی)

باید بدانید که مهارت املا نویسی به معنای توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف، کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آن‌هاست.دانش آموزان باید به این مهارت دست یابند تا بتوانند به خوبی بین صورت تلفظی کلمات و حروف سازنده آن‌ها پیوند مناسبی برقرار کنند. بدین ترتیب زمینه لازم برای پیشرفت آنان در درس های جمله نویسی، انشاء و به طور کلی نکاتی را درباره صداهایی که به وسیله معلم در قالب کلمات و جملات برزبان جاری می شود رعایت نمایند.

املا دارای فواید زیادی است:
1-   دانش‌آموز شکل درست کلمات و جملات را می‌آموزد.     
2-   مهارت گوش کردن را کسب می‌کند.
3-   هماهنگی بین چشم، گوش، مغز، دست و … را افزایش می‌دهد.   
4-    تلفّظ درست کلمات و جملات را می‌آموزد.
5-    مهارت تبدیل گفتار به نوشتار را کسب می‌کند.
6-   دقّت و حافظه را تقویت می‌کند.
7-   موجب درک بیشتر شنیده‌ها می‌شود.
8-   از طریق به‌کارگیری خط تحریری هنر خوشنویسی را می‌آموزد.  
9-   موجب  کسب مهارت در پاکیزه نویسی و صفحه‌آرایی می‌شود.
10- خواندن و قرائت متن تقویت می‌شود.


درنهایت این که والدین نباید دیکته شب را نادیده بگیرند و باید به این مهم اهمیت دهند. برای همین نکاتی در مورد آماده شدن جهت دیکته نویسی به پدر ومادرها توصیه می شود:

درنتیجه، املا نویسی فراگیران را یاری می کند تامهارت های خود را در زمینه های گوش دادن با دقت، تمرکز و توجه به گفتار معلم تقویت نمایند.

از فرزندتان بخواهید که لغات جدید درسی را روی یک کارت بنویسد.
لغات را به دقت نگاه کند و بخواند.
کارت را پشت و رو بگذارد و با صدای بلند بخواند و برگرداند که ببیند درست خوانده یا خیر.
لغات را در یک جمله به کار ببرد.
بعد آن لغات را به فرزندتان دیکته بگویید، وقت کافی در اختیارش قرار دهید تا کلمات را بنویسد.
لغات غلط نوشته را جدا روی یک کارت دیگر بنویسد تا چندین بار آن‌ها را تمرین کند.
یک روش جالب استفاده از ضبط‌ صوت است که کودک لغات را به طور صحیح می‌خواند و هجی می‌کند بعد نوار را از اول بگذارد و خودش دیکته بنویسد.

برنامه دبستان در هفته بسیج

سومین جلسه شورای دانش آموزی و صحبتهای مدیریت دبستان پیرامون برنامه های دبستان اعم از بازدیدها،و برنامه های علمی دانش آموزان