دبستان غیرانتفاعی پسرانه حضرت ابوالفضل (ع) شعبه 1 اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 استان اصفهان

روش مـردر ( MURDER)

روش جدیدتر مطالعه یادگیری روش مردر نام دارد مردر از حرف اول شش مرحله ی آن تشکیل یافته است 1- حال و هوا 2- درک فهم 3- یاد آوری 4- کشف 5- بسط گسترش 6- مرورو پاسخ دادن .
حال و هــوا (
Mood) 
منظور این است که پیش از شروع به مطالعه و یادگیری حال و هوای آن را پیدا کنید ، یعنی سرحال و آماده ی یاد گرفتن باشید و تا پایان مطالعه آن حالت را حفظ کنید برای این منظور ، سعی کنید با ایجاد حالت آرمیدگی عضلانی بر اضطراب خوب غلبه کنید همچنین افکار مثبت را جانشین افکار منفی و شک و گمان های بیهوده سازی از تخیلات مثبت سود ببرید به طور کلی ، در مرحله ی حال و هوا باید زمینه را برای مطالعه ی مؤثر آماده کنید. 

 درک و فهـم (Understand): 

در این مرحله بکوشید تا آنجا که ممکن است مطالبی را که می خوانید به طور عمیق درک کنید از کم و کیف درک و فهم خود آگاه شوید و بخش هایی را کـه خوب نمی فهمید 
با علامت گذاشتن مشخص کنید تا در مراحل بعدی مجدداً به سراغ آنها بروید.
یـادآوری 
(Recall): 

آنچه را که در مرحله ی قبل خوانده و فهمیده اید به یاد آورید در این مرحله از راهبردهای تفسیر ، تخیل مفاهیم استفاده کنید ، گوئتز ، الکساندر و آش ( 1992 ) ، در رابطه با این مرحله از روش مردر گفته اند ،(( یاد گیرنده نه تنها آن چه را که خوانده است به یاد می آورد بلکه آن را از طریق تفسیر ، تخیل و تحلیل به مفاهیم کلیدی تغییر شکل می دهد).

کشف و هضــم 
(Detect and Digest): 

در این مرحله، به قسمت هایی که در مرحلة یک خواندید و نفهمیدید مراجعه کنید و به یادگیری سازمان آنها بپردازید این باز از راهبردهای دیگری به جز آن چه قبلاً به کار بستید استفاده کنید مطالب پیچیده را به اجزای ساده تر تجزیه کنید و از منابع معتبر ، مانند فرهنگ لغات ، کتاب های دیگر و معلمان کمک بگیرید
 .

بسط و گستــرش 
(Expand): 

مطالبی را که می خوانید بسط و گسترش دهید ، یعنی به آنها شاخ و برگ بدهید و آنها را به مطالبی که قبلاً آموخته اید ربط دهید سئوال هایی نظیر سوال های زیر را از خود بپرسید اگر به نویسنده دسترسی داشتید چه سوال هایی از او می پرسیدید؟ چگونه می توانید از اطلاعـــاتی که کسب می کنید در عمل استفاده نمایید؟ چگونه می توانید مطالبی را که می خوانید برای کسانی دیگر قابل فهم تر و قابل توجه تر سازید؟ 

مرور و پاسخ دادن
(Reviw and Respond): 
مرور و پاسخ دادن آخرین مرحله ی روش مردراست مرور کردن مطالب خوانده شده به قصد تعیین کم و کسرهای احتمالی یادگیری و کوشش در جهت رفع نواقص از مراحل مهم همة روشهای یادگیری از جمله روش حاضر است فعالیت اصلی مرور کردن به یاد آوردن اموخته ها ، توجه به نکات مهم ، و سعی در پاسخ دادن به سوال های قبلاً طرح شده ، و تمرکز کردن بر هدفهای یادگیری است مرحلة مرور کردن معمولاً پس از آن که دانش آموزان یا دانشجویان در امتحان یا آزمون مطالبی که خوانده اید ، شرکت کرده اند انجام می شود نتایج آزمون ، باید به صورت باز خورد در مورد اثر بخشی مراحل قبلی مورد استفاده قرار گیرد هدف عمده ی این مرحله از یادگیری باید رفع نواقص راهبردهای مطالعه برای کار بردهای آتی باشد پژوهش های انجام شده در رابطه با روش مردر تأثیر مثبت آن را بر بهبود یادگیری نشان داده اند از جمله دانسرو (1985) چند تحقیق را ذکر کرده است که اثر بخشی برنامه های آموزشی مبتنی بر روش مردر را بر افزایش توانایی کسب و استفاده از دانش در افراد نشان می دهد .

نظرات خوانندگان
تا کنون هیچ نظری درباره این مطلب ثبت نشده است
نظر جدید
نام*
ایمیل
نظر*

متن تصویر*
مشاهده لیست تمام مطالب...